Kwaliteitenreflectie: waar is jouw leerling goed in?

Kwaliteitenreflectie: waar is jouw leerling goed in?

Schrijft je leerling achter ‘hier ben ik goed in’ een serie uitroeptekens !!! of een serie vraagtekens ???. Misschien wel beiden. Bij kwaliteitenreflectie gaat het om het ontdekken van de sterke kanten en dingen waar je goed in bent. Deze reflectie kan gebruikt worden om een opleiding te zoeken of om werk te vinden dat bij de leerling past.

Hoe ontdek je al die talenten van je leerling?
Om de kwaliteiten van je leerling te ontdekken ga je als docent, mentor, coach of vakdocent  met de leerling loopbaangesprekken voeren en vraag je dóór tot de leerling kan benoemen wat hij kan. En met benoemen bedoel ik ook echt benoemen, waar die jongere trots op is. Met andere woorden: je laat de leerling terugkijken en reflecteren op betekenisvolle ervaringen die hij ervaren heeft binnen of buiten de school. Ervaringen die emotie oproepen. Zo kan de leerling in het gesprek benoemen wat zijn sterke kanten zijn. Daarnaast is het van belang dat hij deze kwaliteit ook kan plaatsen in andere situaties, wanneer heeft hij dat gedrag of die emotie eerder van zichzelf gezien? Pas als het voorkomt in verschillende situaties, spreek je over een echte kwaliteit.

Goed zicht op kwaliteiten
Als een leerling zicht heeft op zijn kwaliteiten geeft dit richting om te verder te kunnen onderzoeken welk welke opleiding of werk bij hem past. Dit onderstreept het belang van kwaliteitenreflectie voor de leerling. De leerling krijgt goed zicht op zijn kwaliteiten en kan kijken welk werk bij zijn kwaliteiten past maar ook waar hij zich verder in wil ontwikkelen.

Wanneer start je met kwaliteitenreflectie?
Kunnen leerlingen van 12 al benoemen wat hun kwaliteiten zijn? Wat doe je in de onderbouw ? Wat doe je in de bovenbouw? Dit zijn vragen waar scholen zich op dit moment mee bezig houden. Het allerbelangrijkste is het loopbaangesprek waarin de kwaliteiten van een leerling op basis van een ervaring benoemd kunnen worden. Dit betekent dat je als school  binnen je organisatie ervaringen aanbiedt die van belang zijn voor het loopbaanproces van de leerling. En is dan 12 jaar te jong, nee absoluut niet. Maak tijd voor LOB! Plan activiteiten én LOB-gesprekken in het jaarprogramma van de school.

Drie uitroeptekens
Hoe mooi is het om een leerling binnen je eigen vakgebied daadwerkelijk te laten ervaren wat zijn of haar kwaliteiten zijn en daar een kort goed gesprek over te voeren. Ze hebben wel begeleiding nodig bij het benoemen van hun kwaliteiten. Zie het als een mooie uitdaging de leerling in zijn kracht te zetten zodat hij daadwerkelijk kan zeggen: ‘Hier ben ik goed in’ in verschillende situaties. Met drie uitroeptekens. Iets om trots op te zijn.

Lees verder: alles over het loopbaandossier. Een verplicht onderdeel binnen het vernieuwde vmbo. Het dossier waarin een leerling bewijst dat hij gewerkt heeft aan de vijf loopbaancompetenties.

Inge Kirsten

Inge Kirsten is decaan op het Buitenhout College in Almere. Daarnaast is zij werkzaam bij de Loopbaangroep die als doel heeft scholen te ondersteunen in het loopbaangericht maken van de organisatie. Als voorzitter van het sectiebestuur VMBO MBO NVS NVL maakt zij zich hard om loopbaanleren in het land en binnen decanenkringen op de kaart te zetten en decanen en mentoren te ondersteunen.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer