Donor wetgeving, hoe behandel je dat in de klas?

Donor wetgeving, hoe behandel je dat in de klas?

Ben je donor?

Dit is een vraag die vast aan de orde komt tijdens burgerschaps- of maatschappijleerlessen. Het nieuwe wetsvoorstel van Pia Dijkstra, die ze vandaag in de senaat behandelen levert nogal wat commotie en vragen op.

In feite komt het neer op: je bent donor, tenzij.

Argumentatie?

Ik zie nu al mooie lessen argumenteren voor me.

  • Waarom wil je donor zijn?
  • Wie mag over jouw organen beslissen?
  • Wil je donor zijn vanwege iemand met een donororgaan in je naaste omgeving?
  • Waarom wil je bepaalde organen niet afstaan?

Of ben je er juist nu tegen vanwege het wetsvoorstel, ‘ja, tenzij’? En kun je dat goed beargumenteren?

In de les?

En kun je dit in alle klassen, op alle niveaus behandelen? Ja, natuurlijk, want dit gaat elke leerling aan.

En is argumenteren net een onderwerp wat je niet wilt behandelen? Dan zijn er natuurlijk altijd andere situaties denkbaar waarbij het onderwerp ‘donor’ aan de orde kan komen. Misschien een eenvoudige rekenopgave. Er staan ruim 1100 mensen op de wachtlijst. Daar kun je vast wel iets mee, en zo maken we weer werk van het onderwijs!

 

Meer informatie:

het huidige donorregister: https://www.donorregister.nl/

Transplantatiestichting: https://www.transplantatiestichting.nl/donor-worden

 

 

Nathalie de Weerd

Nathalie de Weerd is uitgever bij Edu'Actief voor de methodes Angerenstein Welzijn en Leefstijl. In haar vrije tijd is ze betrokken bij het onderwijs, loopt ze hard en bakt ze vaak.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer