Debat keuzedelen: ‘Durf anders te examineren’

Debat keuzedelen: ‘Durf anders te examineren’

Bijna 50 onderwijsbetrokkenen debatteerden dinsdag 6 december over de nieuwe keuzedelen in het mbo. Het debat werd georganiseerd door het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) en begeleid door het Nederlands Debat Instituut. Natuurlijk was MaakwerkvanOnderwijs.nl daarbij aanwezig. Het eerste deel van de bijeenkomst ging over eerdere ervaringen; in het tweede deel werd gereflecteerd op oplossingsrichtingen rondom de implementatie van keuzedelen.

Geld voor curriculumontwikkeling

In het uitgebreide verslag van Pieter Baay van Ecabo, kunt u de belangrijkste bevindingen van het debat teruglezen. Belangrijkste conclusies zijn dat de keuzedelen de gemoederen behoorlijk bezig houden. Met name zou er meer tijd moeten worden vrijgemaakt (lees: geld beschikbaar worden gesteld) voor docenten om aan keuzedeel curriculumontwikkeling te kunnen doen. Flexibiliseer daarnaast de totstandkoming van keuzedelen: ‘Het kan anders uitgepakt worden dan het is ingepakt’.

Examineren keuzedelen hot issue

Grootste item is het examineren van keuzedelen. De route daar is vooral: durf anders te examineren, bijvoorbeeld middels portfolio-examen.

 

Rob van der Ploeg

Netwerker, creatief denker en enthousiast over alles wat met beroepsonderwijs te maken heeft. Wil aantrekkelijke leermiddelen maken zodat leerlingen en studenten dagelijks met plezier kunnen leren. In de afgelopen bijna 20 jaar deed hij dit als uitgever en uitgeefmanager. Nu houdt hij zich bezig met de strategie en productinnovatie van Edu’Actief.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer