Zijn docenten ict-vaardig genoeg?

Zijn docenten ict-vaardig genoeg?

In zijn keynote op Dé onderwijsdagen herhaalde Paul Rosenmöller wat door vele anderen ook gezegd wordt: “de digitalisering gaat er komen”. Maar zijn de docenten wel klaar voor een voortzettende digitalisering? Zijn zij ict-vaardig genoeg?

De site van de Nationale Onderwijsgids berichtte: “Leraren onvoorbereid op toename gebruik tablets in de klas”. Deze conclusie wordt getrokken op basis van een peiling van Kennisnet. Daaruit blijkt dat er nauwelijks aandacht is voor het trainen van docenten om effectief gebruik te maken van laptops en tablets in de klas. Ongeveer 65% van de leraren had minder dan 4 uur training gekregen om effectief gebruik te maken van laptop en tablet.

Maar zegt het aantal uren dat een docent een training volgt genoeg over de mate waarin docenten voorbereid zijn op de digitalisering? Ik denk van niet. Het gaat ook om de ict-basisvaardigheden waarover een docent reeds beschikt. Hoe staat het daar mee? Dat bracht Kennisnet al eerder in kaart.

ICT-vaardigheden Vier in balans monitor
Bron: Vier in balans monitor 2013, p. 34

Let op: dit is de inschatting van het management over de vaardigheden van hun docenten. Iets meer dan 80% van de vo-docenten had volgens het management voldoende ICT-basisvaardigheden en 72% van de mbo-docenten.  Dat lijkt dus wel mee te vallen. Bovendien moeten we hierbij bedenken dat nieuwe, jonge docenten steeds meer opgegroeid zijn met ict. Met een grote hoeveelheid voorkennis zullen zij nieuwe ict-(deel)vaardigheden snel oppikken.

Met de didactische ict-vaardigheden is het, ook volgens dit onderzoek, opvallend slechter gesteld. Dat is ook niet zo gek, aangezien deze vaardigheden lastiger aan te leren zijn. Iemand leren om cijfers in een leerlingvolgsysteem in te zetten is immers gemakkelijker dan leren hoe een docent het leerlingvolgsysteem in kan zetten om zijn leerlingen beter te begeleiden in het leerproces. Hét antwoord is hiervoor ook moeilijker te geven. Dat zullen we met elkaar moeten uittesten.

Martine van Huffelen

Marktdata-analist met een wetenschappelijke instelling die zich graag verdiept in praktisch onderwijsonderzoek. Is speciaal geïnteresseerd in onderzoek naar digitaal leren en vindt dat de discussie daaromtrent eerlijk gevoerd moet worden. Is ook benieuwd naar de ervaring van scholen wat betreft resultaten uit onderwijsonderzoek.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer