Waarom is #LOB nu ineens “trending topic”?

Waarom is #LOB nu ineens “trending topic”?

Vorige week tijdens een mentoren overleg stelde één van de mentoren van klas 2 mij ineens die vraag. Ja daar sta je dan met je goeie gedrag en je LOB-visie document (Loopbaan Oriëntatie en Beroepskeuze). Mijn collega, die al jaren docent is, vroeg zich dit oprecht af. In alle jaren mentoraat heeft hij altijd al met leerlingen over vakkeuzes, vervolgstudies en beroepsverwachtingen gesproken. En dat stond nooit in de lessentabellen, laat staan in de exameneisen. Maar nu aan de vooravond van zijn pensioen heeft de decaan een LOB-visie document bedacht!

De redenen erachter zijn eigenlijk ook niet zo moeilijk; veel meer keuzes tegenwoordig, een leven lang leren, toekomstberoepen, digitalisering…. Allemaal redenen om leerlingen in het VO beter na te laten denken over wat ze in hun komende loopbaan allemaal tegen kunnen en zullen komen. 40 jaar werken voor dezelfde baas, dat is zó 20ste eeuw!

LOB in alle lessen

Dus een goed LOB-programma dat, om door te stromen naar het MBO, net zo belangrijk is als het theorie-examen, moet vakken gestalte krijgen. Want je voorbereiden op je toekomst doe je niet alleen tijdens de praktijkgerichte lessen. Ook de AVO-vakken lenen zich prima voor LOB vaardigheden: Sollicitatiebrieven bij Nederlands, lichaamshouding bij lo, berekeningen met inkomsten en uitgaven natuurlijk bij economie. Er zijn voorbeelden genoeg te verzinnen en aan creativiteit ontbreekt het meestal niet.

Binnen het vmbo wordt er aan alle kanten hard gewerkt aan het LOB. We zijn allemaal druk bezig om de komende exameneisen in een format te gieten zodat we de leerlingen kunnen meegeven wat ze nodig hebben.

En LOB op MBO en HBO?

Maar wat dat precies is, dat is nog niet helemaal duidelijk. Ik ben als decaan de laatste tijd een paar keer in gesprek geweest met MBO en HBO en heb hen beiden het volgende voorgelegd: “Als mijn leerlingen van 2 vmbo over een jaar of 6 op de arbeidsmarkt komen en dan in een jaar of 10 zo’n beetje volwaardige krachten zijn in hun bedrijf, wat moeten ze dan beheersen?”

Schrikbarend genoeg: er waren geen antwoorden. Ik kan het nog erger vertellen. Over een paar jaar starten de nieuwe examenprogramma’s, maar op de lerarenopleidingen is daar niet of nauwelijks aandacht voor. De praktijkdocenten die hun diploma krijgen over 3 jaar, dus met het nieuwe programma gaan starten, horen nog niets over de vernieuwde programma’s!

Wat moet een werknemer kunnen in 2030?

Misschien moet LOB nog veel meer in de media komen. “Ze hebben het allemaal maar over LOB”. Nee nog lang niet genoeg, wanneer we alleen in het vmbo werk maken van LOB zijn onze huidige leerlingen, in hun top van hun carrière in 2030, nog niet genoeg voorbereid op wat er komen gaat.

Ik roep MBO- en HBO-instellingen op om LOB op de agenda te zetten en een duidelijk beeld te gaan ontwerpen over wat kinderen die nu in het VO of zelfs PO moeten kunnen en weten in 2030 of 2040 of nog later! Wie helpt ermee om #LOB echt te laten leven?

Erik Veldboom

Als brood- en banketbakker gestart met werken op 16 jarige leeftijd. Daarna als kok gewerkt in militaire dienst en na een jaar werkend als bakker in Afrika de overstap gemaakt naar het onderwijs. Binnen het onderwijs de laatste jaren vooral actief als decaan en docent binnen Dienstverlening & commercie. Mijn passies, naast het werken met jongeren natuurlijk, natuur, ecologisch, bakken en koken en dan het liefst met natuurlijke producten of nog liever alles uit eigen tuin.

1 reactie

  1. Helma Klein Nagelvoort juli 05, at 15:03

    Waarom zie ik nu pas jou blog, Erik! Maar ook late reactie zijn van belang ;) Ik ben het helemaal met je eens, dat LOB nog veel meer in de media moet komen. Ik help graag mee om #LOB echt te laten leven. Zullen we een afspraak maken om hier aan te werken?

    Beantwoorden

Reageer