Dit zijn de vijf dingen waar de vmbo-docent van droomt

Dit zijn de vijf dingen waar de vmbo-docent van droomt

Afgelopen weken voerden we, voorafgaand aan het Edu4all event, het Grote Vmbo Onderzoek uit. In dit onderzoek vroegen we vmbo-docenten om met ons mee te dromen. Hoe is het onderwijs nu op school ingericht en wat zou je anders willen? Dankzij 184 respondenten weten we nu welke 5 dromen de vmbo-docent in elk geval heeft.

1.Kleinere klassen

Met stip op 1: docenten dromen van kleinere klassen. In de klassen van de respondenten zitten gemiddeld 23 leerlingen. Maar klassen met meer dan 30 leerlingen komen ook voor. De ideale groepsgrootte, zo blijkt uit ons onderzoek, is 18.

2. Brede onderbouwklassen

Klassen in onderbouw moeten zo breed mogelijk en moeten vooral in het teken staan van het oriëntatieproces van de leerling en niet van de vakinhoud.

3. Afspraken met mbo

Op dit moment heeft bijna tweederde afspraken met mbo’s in de regio. Maar in het ideale geval zou dit volgens vmbo-docenten bijna naar de 100% moeten.

4. Bedrijfsleven naar binnen en de leerling naar buiten

Een kleine 20% van de scholen werkt op dit moment structureel samen met het bedrijfsleven. Maar als vmbo-docenten het voor het zeggen zouden hebben, dan zou bijna alle scholen samenwerken met het bedrijfsleven. Beroepsbeoefenaars als gast in het praktijklokaal en de leerlingen op bezoek bij de bedrijven in de buurt.

5. Een ruim, licht en goed ingericht lokaal

‘Wil je onderwijs van nu aanbieden, dan moet het lokaal en de inrichting ervan ook van nu zijn’, aldus een docent die ik vorige week op een bijeenkomst sprak. Uit ons onderzoek blijkt dat het ideale klaslokaal open, ruim en licht is. Door het lokaal zijn groepjes tafels verspreid voor laptops. Elk lokaal zou uitgerust moeten zijn met faciliteiten die de praktijk ondersteunen, zoals een 3D-printer, keukentje of balie.

Dromen uit laten komen

Het zou natuurlijk zonde zijn, om het bij dromen te laten. Maar ik begrijp ook dat een docent geen toverstaf heeft, waarmee hij bijvoorbeeld de overheid en de directie van de school kan overtuigen van de meerwaarde van zijn dromen. Om je energie voor mooier onderwijs goed in te zetten, kun je gebruik maken van de theorie van Stephen Covey (auteur van de bestseller ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’).  Covey onderscheidt een cirkel van betrokkenheid en een cirkel van invloed. De buitenste cirkel, de grootste, is de cirkel van betrokkenheid. Binnen deze cirkel valt alles waar je op de een of andere manier bij betrokken bent, maar waar je niet direct invloed op kunt uitoefenen. Covey geeft aan dat het nutteloos is om je tijd te besteden aan zaken waar je niet bij betrokken bent. Richt je energie op zaken waar je betrokken bij bent en waar je invloed op hebt. Dit zijn zaken die in de middelste cirkel vallen, de cirkel van invloed. Misschien kan deze theorie je helpen om dromen die in jouw cirkel van invloed vallen te verwezenlijken.

Wil je meer weten over de cirkels van Covey? Check dan dit filmpje. Heb jij nog meer dromen voor het vmbo? Laat het me weten in de comments :).

Baukje Visser

Inhoudelijke gesprekspartner voor scholen en andere organisaties wanneer het gaat om trends en vraagstukken binnen het VO beroepsgericht. Spart graag met partners over bijvoorbeeld de veranderende wettelijke kaders, het toekomstige leermiddelenlandschap en aansluiting vmbo-mbo. Heeft als missie dat iedereen weet hoe mooi en belangrijk het onderwijs op het vmbo is.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer