Dit zijn vijf dingen waar de vo-leerling van droomt

Dit zijn vijf dingen waar de vo-leerling van droomt

Tijdens het event De School Is Van Ons vroegen we onder andere leerlingen in het vo (van basisberoepsgericht vmbo tot en met gymnasium) hoe onderwijs er in hun ogen uit zou moeten zien. En we lieten het niet bij dromen, maar vertaalden deze wensen samen met de docenten aan de hand van drie stappen in concrete acties. In een andere blog schreef ik over de vijf dingen waar een docent op het vmbo van droomt. Tijdens het event De School Is Van Ons noteerde ik vijf dingen waar leerlingen in het vo van dromen.

1. Zie me, luister naar me en respecteer me zoals ik ben

Leerlingen merken meteen wanneer er oprechte interesse is in hun verhaal. Ze waarderen persoonlijke aandacht en zouden graag door elke docent echt gezien worden. ‘Er gebeurt zo veel in mijn leven en ik moet over zoveel dingen nadenken. Het is soms gewoon fijn dat je docent daar echt naar luistert. En nee, veel verhalen hebben niks met school te maken, maar met het leven. Het zou fijn zijn als er meer tijd is om daarover te praten.’

2. Help me te ontdekken wie ik ben en wat ik kan

Op veel scholen is aandacht voor LOB. Dat is natuurlijk hartstikke goed! Maar leerlingen geven aan niks te hebben aan LOB-gesprekken waar het alleen om de studieresultaten gaat (‘Hoe gaat het met de cijfers?’) of de keuze voor een vervolgopleiding (‘Weet je al wat het gaat worden?’). Ze willen praten over hun talenten en hun toekomstmogelijkheden. En niet alleen met de mentor of decaan, maar vooral ook met de docenten en medeleerlingen. ‘Zij kennen me natuurlijk veel beter, want die zie ik veel vaker!’

3. Laat me kennismaken met de wereld

‘Hoe kan ik kiezen wat ik later wil worden als ik niet weet wat er te kiezen valt?’ Leerlingen van vmbo tot en met gymnasium zijn het erover eens: van ervaringen leer je het allermeest. Ze willen verschillende soorten werk doen (praktijkgericht leren), kennismaken met beroepsbeoefenaars en zien hoe het er in bedrijven aan toe gaat. Als activiteiten op school worden een carrièreweek, speeddaten met beroepsbeoefenaars en bedrijfsbezoeken genoemd. Een hartenkreet van een leerling van het gymnasium: ‘Stop alsjeblieft met alleen maar leren uit dikke boeken. Ik wil ook gewoon wel eens met mijn handen werken!’

4. Laat me kiezen als dat kan

Hoe zou je het vinden als je baas voor jou zou bepalen wat je zou moeten doen, wanneer en op welke manier? Velen van ons worden daar niet echt blij van. Leerlingen ook niet. Ze begrijpen dat sommige dingen gewoon echt moeten, maar vinden ook dat ze moeten kunnen kiezen als dat kan. Kiezen welke vakken je wilt volgen, op welk niveau je dat doet en op welke manier. Uren op het rooster die je zelf mag invullen of een flexrooster behoren volgens de leerlingen tot de mogelijkheden.

5. Zullen we ook een beetje lol maken?

Tijdens het event De School Is Van Ons vroegen we leerlingen ook naar de leukste lessen. Of een les leuk is of niet heeft voor een gedeelte met de inhoud van het vak te maken. Maar wat de leerlingen belangrijker vinden is dat er een goede sfeer hangt in de klas. Een docent die grapjes maakt, verhalen vertelt en levenslessen geeft wordt hoog gewaardeerd. En daarmee ook zijn les. En de leerlingen begrijpen best dat tussen de lolletjes door gewoon hard gewerkt moet worden.

Wil je na het lezen van deze blog meer weten over het initiatief De School Is Van Ons ? Of hebben jouw leerlingen ook suggesties hoe we onderwijs mooier en leuker kunnen maken? Laat het me hieronder weten en ik neem contact met je op.

Baukje Visser

Inhoudelijke gesprekspartner voor scholen en andere organisaties wanneer het gaat om trends en vraagstukken binnen het VO beroepsgericht. Spart graag met partners over bijvoorbeeld de veranderende wettelijke kaders, het toekomstige leermiddelenlandschap en aansluiting vmbo-mbo. Heeft als missie dat iedereen weet hoe mooi en belangrijk het onderwijs op het vmbo is.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer