Vernieuwing vmbo: 3 argumenten voor het CSPE in leerjaar 4

Vernieuwing vmbo: 3 argumenten voor het CSPE in leerjaar 4

Op de website Vernieuwingvmbo.nl lees ik dat het College voor Toetsen en Examens (CvTE), Cito en de projectleiding van het project ‘nieuw vmbo’ op 8 november een informatiebijeenkomst houden voor scholen die in leerjaar 3 het CSPE afnemen. De scholen die hiervoor kiezen bieden in leerjaar 4 de keuzevakken aan die afgesloten worden met een schoolexamen. Sommige scholen twijfelen of ze het CSPE in leerjaar 3 of leerjaar 4 af moeten nemen. Wat is goed voor de school en voor de leerling? Gisteren deelde ik in een artikel 4 redenen waarom scholen in leerjaar 3 het CSPE afnemen. Maar, zoals voor bijna alles geldt, zijn er naast voorstanders ook tegenstanders van het afnemen van het CSPE in leerjaar 3. In dit artikel 3 redenen die ik op scholen hoor om het CSPE gewoon in leerjaar 4 af te nemen.

1. Kind is cognitief nog niet klaar voor examen

Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar het ‘puberbrein’.  Eveline Crone schreef er het inmiddels bekende boek Het puberende brein over. Onderzoekers zijn het er over eens dat het brein zich tijdens de pubertijd nog sterk ontwikkelt. Die ontwikkeling gaat niet bij iedereen in hetzelfde tempo. De ene puber kan cognitief al verder ontwikkeld zijn dan de andere. Degenen die graag willen weten hoe het puberbrein zich ontwikkelt, kunnen hieronder de TEDTalk bekijken die Eveline Crone heeft gegeven.

https://youtube.com/watch?v=6xo6KGWFXHA%2520frameborder%3D0%2520allowfullscreen

Dat niet elke puber zich cognitief in hetzelfde tempo ontwikkelt, is vaak ook te merken in de klas. De ene leerling kan verantwoordelijkheid aan, de ander vindt dat lastig. De ene leerling kan zelfstandig werk plannen, terwijl de andere altijd tijd te kort komt en het werk nooit af heeft.  Veel docenten geven op basis van deze ervaringen aan dat leerlingen in leerjaar 3 cognitief gezien nog niet klaar zijn voor het examen. Zij ervaren dat juist in leerjaar 3 en 4 de leerlingen zich cognitief zeer sterk ontwikkelen. Daarom, zo stellen deze docenten, is het beter het CSPE in leerjaar 4 af te nemen.

2. Te weinig tijd om examenstof te behandelen

Dat de examenprogramma’s van de profielen vol zijn, staat eigenlijk al niet meer ter discussie. Om alle stof binnen de richtlijn van 400 uur te behandelen, is een pittige opgave. En vaak hebben docenten niet eens 400 uur tot hun beschikking. Wanneer je het CSPE in leerjaar 3 af wilt nemen, dan heb je simpelweg te weinig tijd om alle stof goed genoeg te behandelen, aldus veel docenten. Door het CSPE in leerjaar 4 aan te bieden, kun je de examenstof spreiden over twee leerjaren.

3. Meer afwisseling 

Tot slot kun je leerlingen een afwisselender programma bieden, als je het CSPE in leerjaar 4 doet. Je kunt dan in leerjaar 3 en 4 profielvak en keuzevakken afwisselen. Zo houd je het leuk voor jezelf en voor leerlingen.

Wat vind jij?

Waar zou jij voor kiezen? Het CSPE in leerjaar 3 of leerjaar 4? En waarom heeft dat jouw voorkeur? Deel het hieronder. Ik ga graag met je in gesprek hierover!

[yop_poll id=”30″ tr_id=”30″]

Baukje Visser

Inhoudelijke gesprekspartner voor scholen en andere organisaties wanneer het gaat om trends en vraagstukken binnen het VO beroepsgericht. Spart graag met partners over bijvoorbeeld de veranderende wettelijke kaders, het toekomstige leermiddelenlandschap en aansluiting vmbo-mbo. Heeft als missie dat iedereen weet hoe mooi en belangrijk het onderwijs op het vmbo is.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer