Uitslag poll: Geven traditionele lesmethodes voldoende ruimte voor 21st century skills?

Uitslag poll: Geven traditionele lesmethodes voldoende ruimte voor 21st century skills?

Docenten vinden dat traditionele lesmethodes onvoldoende ruimte geven voor 21st century skills. Uit onze poll blijkt dat een ruime meerderheid (79%) ontkennend antwoordt op de stelling.

Het aanleren van 21st century skills als samenwerken, netwerken en digitale geletterdheid wordt belangrijk gevonden voor de ontwikkeling van de leerling van nu. In het kader van Onderwijs 2032 wordt vooral de laatste vaardigheid veelvuldig genoemd.

Geen nieuwe vaardigheden

Maar, zoals blogger Jan Westenbroek al schrijft in zijn blog ‘21st century skills: nieuw of een beetje?‘: 21st century skills zijn niet nieuw. Samenwerking is bijvoorbeeld al jaren een belangrijke competentie.

In dat licht is de uitslag van de poll opmerkelijk te noemen. Blijkbaar wordt er in de huidige, traditionele lesmethodes toch nog te weinig aandacht besteed aan deze vaardigheden. Ik vermoed dat dit voor de ene vaardigheid meer van toepassing is dan voor de andere. Waar in traditionele, papieren methodes wel veel samenwerkingsopdrachten te vinden zijn, zullen digitale vaardigheden minder aan bod komen. Hoewel dit natuurlijk goed mogelijk is door opdrachten te geven die bijvoorbeeld in Excel uitgevoerd moeten worden, zullen deze vaardigheden in een digitale methode integraler worden aangeleerd.

Nieuw lesmateriaal

Dit vraagt om nieuw, praktisch en (gedeeltelijk) digitaal lesmateriaal, waarin vaardigheden centraal staan die de leerling van nu voorbereidt op de toekomst. En laten uitgeverijen, met de komst van nieuwe kd’s en eindtermen, daar nou nét aan werken.

Martine van Huffelen

Marktdata-analist met een wetenschappelijke instelling die zich graag verdiept in praktisch onderwijsonderzoek. Is speciaal geïnteresseerd in onderzoek naar digitaal leren en vindt dat de discussie daaromtrent eerlijk gevoerd moet worden. Is ook benieuwd naar de ervaring van scholen wat betreft resultaten uit onderwijsonderzoek.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer