Spiegeldromen uit het praktijkonderwijs

Wat zijn er deze weken toch nuttige (onderwijs)programma’s op tv. Vorige week blogde ik over De luizenmoeder. Een zo herkenbaar programma. Ok dik aangezet maar toch, wie herkent het niet. En wie had het gister niet over ‘Winterklaas’?

Gisteravond werd ‘Spiegeldromen’ uitgezonden. Een totaal ander programma dan Luizenmoeder. Jongeren uit het praktijkonderwijs die de confrontatie met zichzelf aangaan. Ze worden van dichtbij gefilmd, zo voeren ze een gesprek uit met hun spiegelbeeld.

Het mooiste wat je hebt meegemaakt?

Met trots vertelde een jongen over het behalen van zijn trekkerrijbewijs. Dit bewijs zal voor hem zoveel groter zijn dan een diploma.

Wat kun je leren?

Leerkrachten werden gefilmd tijdens de individuele en klassikale instructie. En ondertussen werd er ook ingezoomd op het rekenwerkboek van een jongen.  De opdracht was om de prijs van een deel van de pizza te berekenen.

Ze ging uitleg geven over hoe je een pizza in z’n tweeën kunt verdelen, en een pizza vervolgens in vieren verdelen. Toen hij dat begreep ging ze over op geld rekenen. Wat kost zo’n halve pizza nu. En wat kost een kwart pizza. Het was een hele opgave op dat te berekenen..

En de horizontaal verdeelde pizza in 3 delen, die even in beeld was, daar gaat deze kanjer van een docent vast in een vervolgsessie mee aan de slag.

De leerkracht maakt het verschil!

We zagen docenten van deze jongeren. Praten over de leerresultaten die deze jongeren toch konden behalen, en ze leerden steeds een beetje. Wat een positiviteit en geduld straalde deze leerkracht uit. Wat een kanjers van leerkrachten staan voor deze groepen.

De buitenwereld

Een moeder werd geïnterviewd over de toekomst kansen van haar zoon. En ook bij ons thuis ging gister het gesprek over deze groep leerlingen. Maar vooral over: hoe moeilijk kunnen sommige dingen toch zijn voor leerlingen. En welk begrip heb je dan ook nodig.

Ondertussen moest ik denken aan deze klacht die langs kwam. Een meisje die vraagt of ze alsjeblieft op de broodafdeling mag blijven werken. De kassa vindt ze zo moeilijk. Werkgever, waardeer de mensen uit het (praktijk) onderwijs en vmbo! Ze kunnen ook echt veel betekenen voor onze maatschappij.

[beeld overgenomen uit Spiegeldromen, de in drieën verdeelde pizza is zichtbaar]

Nathalie de Weerd

Nathalie de Weerd is uitgever bij Edu'Actief voor de methodes Angerenstein Welzijn en Leefstijl. In haar vrije tijd is ze betrokken bij het onderwijs, loopt ze hard en bakt ze vaak.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer