Mbo-scholen moeten sneller nieuwe opleiding kunnen introduceren

Mbo-scholen moeten sneller nieuwe opleiding kunnen introduceren

Mbo-scholen krijgen meer ruimte om, samen met regionale bedrijven en instellingen, sneller een opleiding of leertraject samen te stellen. Dat maakte minister Bussemaker vandaag bekend. Nu zijn scholen volgens haar nog te veel tijd kwijt als ze een nieuwe opleiding willen introduceren. Met deze wijziging moet het mbo sneller kunnen inspelen op trends en de veranderende arbeidsmarkt.

Jongeren van nu worden opgeleid voor beroepen die nu nog niet bestaan. Daarom moet volgens de minister de vraag centraal staan wat jongeren moeten leren, wat bedrijven en instellingen nodig hebben en welk onderwijsconcept daar het beste bij past.

Nieuwe beroepen

“De dynamiek op de arbeidsmarkt wordt steeds groter. We zien dat banen in een steeds sneller tempo opkomen, veranderen of verdwijnen. Natuurlijk blijven bakkers, loodgieters en metselaars komende jaren heel hard nodig, maar de wereld verandert. Ontwikkelingen op het gebied van ICT, robotisering en globalisering stellen nieuwe eisen aan werknemers en dus ook aan opleidingen. Zo leidt ons beroepsonderwijs ook glasvezel engineers op, of leestenmakers die bijvoorbeeld digitaal orthopedische schoenen op maat ontwerpen en tandtechnici die 3D geprinte tandprotheses maken. Komende jaren komen daar nieuwe beroepen bij die we op dit moment nog niet kennen,” aldus minister Bussemaker.

Gecombineerde BOL/BBL-leerroutes

Het is niet voor het eerst dat minister Bussemaker de kansen voor mbo-jongeren op een baan probeert te vergroten. Eerder kondigde ze al aan dat ze mbo-scholen de mogelijkheid wil geven om studenten gecombineerde BOL/BBL-leerroutes aan te bieden die hen gerichter kennis en vaardigheden aanleren en hen beter voorbereiden op hun werkplek van morgen.

Herkenbare namen per niveau

Verder wil de minister dat het voor iedereen duidelijker wordt waar de opleiding voor staat. De verschillende mbo-niveaus krijgen daarom de volgende namen:

  • Entreeopleiding (niveau 1)
  • Basis beroepsonderwijs (niveau 2)
  • Middelbaar beroepsonderwijs (niveau 3 en 4)

Hoe nu verder?

Hetgeen minister Bussemaker vandaag bekend maakte ligt in lijn met hetgeen zij en anderen eerder hebben betoogd. Maar wat doen we dan met de nieuwe kwalificatiedossiers mbo die per 2016 ingaan en deels opleiden voor beroepen die er in de toekomst niet meer zijn en die niet opleiden voor nieuwe beroepen?

Het ligt niet voor de hand en het is ook niet raadzaam daar nu nog op in te grijpen. Des te belangrijker worden de keuzedelen in dit verhaal. Die bieden vooralsnog de mogelijkheid in te spelen op veranderende en actuele situaties in de beroepspraktijk. Dus als ik het voor het zeggen had bij een mbo-opleiding zou ik daar nu vol op inzetten.

Henk J. Mulder

Ik heb inmiddels ruim achttien jaar ervaring in de educatieve markt. Als conceptontwikkelaar bij Edu’Actief houd ik mij voornamelijk bezig met de ontwikkelingen in het mbo. De herziene kwalificatiestructuur en de keuzedelen zijn twee onderwerpen waarover ik met enige regelmaat blog. Daarnaast af en toe een blog over een ander onderwijsgerelateerd onderwerp. Reacties op de blogs zijn zeer welkom!

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer