Joost Wiggers: “Coachen speelt een centrale rol binnen het beroep docent”

Joost Wiggers: “Coachen speelt een centrale rol binnen het beroep docent”

Joost Wiggers is sinds 5 jaar werkzaam als docent Sociaal Cultureel Werk op Landstede in Zwolle. Hij staat graag voor de klas en voelt zich erg betrokken bij zijn studenten. “Ik vind het gaaf om mensen nieuwe inzichten te geven waarmee ze verder kunnen.”

Meer dan kennis overdragen
Voor Joost is voor de klas staan meer dan alleen kennis overdragen. Hij merkt dat het de laatste jaren steeds belangrijker wordt om jongeren te coachen. “De maatschappij verandert en social media spelen een belangrijke rol in het dagelijks leven van studenten. Jongeren van nu komen minder zelfverzekerd over en ze twijfelen over zichzelf. Ook lijkt het of ze vaker met persoonlijke problemen rondlopen, wat de prestaties in de weg staat. Belangrijk is dat ze hier met iemand op school over kunnen praten, die hen vragen stelt waar ze over na gaan denken, waardoor ze vanuit hunzelf nieuwe inzichten krijgen . Ik neem graag de coachende rol op me.”

Interessante lessen
Doordat studenten veranderen, staat de docent sociaal cultureel werk, die een enorme sportliefhebber is, anders voor de klas dan een paar jaar geleden.  “De concentratieboog van studenten lijkt korter te worden, ze vervelen zich snel en vragen om steeds meer afwisseling. Een kwartiertje theorie en een half uur aan het werk werkt voor studenten beter, zo geven ze aan. Ik pas mijn lessen aan zodat het voor hen interessant blijft. Regelmatig in gesprek met studenten en naar de beleving rondom het onderwijs vragen is van groot belang, want dit zorgt ervoor dat je kan blijven aansluiten op de behoefte van de student, wat naast de prestaties ook de sfeer ten goede komt.”

100%
Lessen interessant maken komt ook voort uit de bevlogenheid voor het vak vindt Joost. Een groot voorbeeld voor hem is Foppe de Haan, waar hij tijdens zijn studie les van kreeg. “Foppe heeft heel veel kennis over zijn vakgebied en tijdens het lesgeven was hij altijd ontzettend bevlogen. Dat raakte me als student. Ik denk dat ik zelf ook wel elementen van hoe Foppe de Haan voor de klas stond heb overgenomen. Als de leraar enthousiast is vinden de leerlingen lessen leuker en doen ze actief mee. Wanneer je de volle 100% geeft als je voor de klas staat, krijg je de energie die je er in stopt vanzelf terug. Als je als docent voelt dat je je bevlogenheid verliest, dan is het goed om te onderzoeken hoe je deze weer terug kunt vinden.”

Trots
Toch lukt het niet altijd iedereen bij de les te houden, ondanks die bevlogenheid. Ook Joost niet. “Ik ben altijd erg fanatiek met het helpen van mijn studenten, soms iets te. Ik wil graag dat iedereen vooruitgang boekt, een leerzame tijd heeft en zijn of haar diploma haalt. Toen een van mijn studenten besloot dat ze een stapje terug wilde doen en verder wilde gaan op niveau 3, voelde dat voor mij als falen. Alsof ze degradeerde. Ze is dit jaar met vlag en wimpel geslaagd voor haar diploma HTV. Ik ben erg trots op haar. Maar het mooiste vond ik om haar weer gelukkig te zien. Zo zie je maar dat docenten ook nog genoeg kunnen leren, zeker ook van hun eigen studenten.”

Yvonne van Zuiden

Het mogen vertellen van verhalen vind ik één van de leukste onderdelen van corporate communicatie, mijn functie bij Edu'Actief. Ik spreek regelmatig mensen uit het onderwijs die vol zitten met mooie verhalen en op hun eigen manier werk maken van onderwijs. Deze verhalen lees je terug in mijn blogs. Ken je ook iemand met een bijzonder of inspirerend verhaal? Stuur een mail met contactgegevens naar info@maakwerkvanonderwijs.nl.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer