In 3 stappen naar actualiteit in je les

In 3 stappen naar actualiteit in je les

Er gebeurt elke dag zoveel in het nieuws, en dat ontgaat jouw leerlingen ook niet. Hoe zorg je ervoor dat je de actualiteit in je lessen verwerkt? Hoe krijg je leerlingen zo ver dat ze het verband zien tussen het dagelijkse nieuws en de lesstof?

Leerlingen zijn gemotiveerder om nieuwe dingen te leren als de nieuwe kennis voor hen een grotere gebruikswaarde of betekenis heeft. Kennis krijgt betekenis door de context waarbinnen deze geplaatst is. Deze context geeft het leren een zekere originaliteit, die je niet ziet in het opsommen van de rechten en plichten van een werknemer of in het opnoemen van de voor- en nadelen van sparen.

Om leerlingen de bruikbaarheid van informatie te laten inzien, kun je in het leerproces gebruikmaken van de actualiteit. Het leggen van verbindingen met de actualiteit kan de waarde van de kennis die wilt overdragen voor de leerlingen vergroten. In 3 stappen naar actualiteit in de les.

    1. Sluit aan bij het nieuws van alledag dat leerlingen boeit
      Zoek naar nieuwsfeiten met in je achterhoofd de vraag of het  leerlingen boeit. Ga bij financieel nieuws niet voor nieuws over aandelen, maar kies een onderwerp waarbij leerlingen zich iets kunnen verbeelden. Deze week is het nieuws onder andere dat ‘de rijksten der aarde hun fortuin zien slinken’.

      tweet-rijksten-aarde

      Bericht op Twitter

      Hoe kun je dit nieuws met je leerlingen delen? Zoek naar fragmenten, artikelen, quotes en filmpjes die je  leerlingen kunt laten zien. Kies voor kanalen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Laat ze video’s zien van het journaal (bijvoorbeeld NOS op 3), een Tweet met daarin de kop naar een online artikel of een foto bij dit nieuwsbericht op Instagram. Allemaal aanleidingen om een discussie over dit onderwerp te starten. Wat vinden ze van dit nieuws? Hoe komt het dat dit gebeurt?

    2. Laat de verbinding met de lesstof zien
      Nadat je een voor de leerlingen boeiend feit hebt gevonden stel je jezelf de vraag: Wat doe je met het nieuws? Dat is de factor tot succes. Hoe kun je het nieuwsfeit koppelen aan je leerstof? In het voorbeeld van de rijksten der aarde zijn er allerlei mogelijkheden. Je kunt het koppelen aan een rekenles ‘rekenen met grote getallen’. Of een discussie wijden aan of debat organiseren over de ethische aspecten van de enorme rijkdom van sommigen. Of je kunt samen opzoeken hoeveel leerlingen gaan verdienen na hun opleiding. Je kunt zelfs het onderwerp bruto-/nettoloon behandelen. Misschien passen geen van deze voorbeelden bij de les die jij morgen geeft. Maar wat ik wil zeggen, is dat het bijna altijd wel mogelijk is om een actueel nieuwsfeit te koppelen aan je lesstof. Welk vak je ook geeft.

 

  1. Gebruik het digitale schoolbord
    En last but nog least: breng het nieuws de klas in via het digitale schoolbord. Maak gebruik van dat grote scherm en het volume dat erbij hoort. Laat de actualiteit zien en horen!
Jacobien Ubbink

Leermiddelenontwikkelaar met hart voor het onderwijs. Ruime ervaring als uitgever van educatieve materialen, zowel aan de conceptuele als aan de didactische kant. Sparringpartner voor docenten als het gaat om implementatie van innovatieve leermiddelen en het meten van groei. Plezier in moestuinieren en het lopen van lange afstanden.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer