Hoeveel mbo-studenten voelen zich in jouw klas uitgedaagd?

Hoeveel mbo-studenten voelen zich in jouw klas uitgedaagd?

Stel dat jij aan het eind van je les zou vragen wie zich uitgedaagd voelde: hoeveel vingers zouden er dan de lucht in gaan?

JOB-monitor

De vraag is in het algemeen gesteld in de JOB-monitor: een terugkomend onderzoek onder ruim 250.000 mbo-studenten naar hun tevredenheid over hun school en het onderwijs dat zij krijgen. Ze antwoordden op stellingen op het gebied van onder andere lessen, studieloopbaanbegeleiding en de sfeer en veiligheid op school.

Voor het eerst dit jaar is de vraag gesteld ‘word je voldoende uitgedaagd?’. 58% van de mbo-studenten blijkt zich in het algemeen onvoldoende uitgedaagd te voelen tijdens de les. Bovendien is 46% niet tevreden over de afwisseling tussen zelfstandig werken en werken in groepen. En geeft 56% aan de lessen niet nuttig te vinden.

Gemiddeld gezien geen hoge scores dus. Hoewel ik mij bij de laatste vraag over het nut van lessen afvraag hoe de score is als je de vraag over een aantal jaar nogmaals aan dezelfde studenten stelt. Achteraf blijk je namelijk soms meer geleerd te hebben dan je op het moment zelf denkt…

Alle vingers in de lucht

Nu zullen ook niet aan het eind van élke les alle vingers omhoog gaan. Simpelweg omdat het ene onderwerp meer aanspreekt dan het andere. En omdat de les beter aansluit op de ene leerstijl dan op de andere. Maar het is een mooi streven toch?

Hoe je het voor elkaar krijgt? Lees er alles over in deze blogs.

Martine van Huffelen

<p>Marktdata-analist met een wetenschappelijke instelling die zich graag verdiept in praktisch onderwijsonderzoek. Is speciaal geïnteresseerd in onderzoek naar digitaal leren en vindt dat de discussie daaromtrent eerlijk gevoerd moet worden. Is ook benieuwd naar de ervaring van scholen wat betreft resultaten uit onderwijsonderzoek.</p>

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer