Het nieuwe tweedehands

Het nieuwe tweedehands

De trend bestaat al langer onder studenten: in plaats van een duur studieboek kopen een tweedehands exemplaar regelen. Daar is met de komst van de smartphone een nieuwe manier op gevonden. Maar is dit een blijvende trend?

In plaats van een duur studieboek te kopen, hebben sommige studenten liever een tweedehands exemplaar. Onderzoeksbureau Gfk vroeg in februari van dit jaar waar mensen het liefst hun nieuwe boek kopen. De grafiek hieronder laat zien dat een tweedehands exemplaar via bijvoorbeeld een boekenmarkt of internetkanaal voor een deel van de mensen een serieuze optie is.

Gfk voorkeursplaatsen kopen nieuw boek
Bron: http://www.kvb.nl/feiten-en-cijfers/consumentenonderzoek/feb-2014

Edu’Actief heeft onlangs ook onderzoek gedaan naar de tweedehandsboekenmarkt in het mbo. Daaruit bleek dat de grootte van de tweedehandsboekenmarkt in het mbo ongeveer 5% is. Bol.com blijkt hierbij de grootste aanbieder te zijn. De tweedehandsboeken die daar aangeboden worden, worden voor gemiddeld twee derde van de verkoopprijs verkocht.

De online verkoop van tweedehands boeken bij hbo- en wo-studenten ligt hoger: uit onderzoek van bol.com blijkt dat in deze groep bijna de helft enkel tweedehands studieboeken koopt. En 3% schaft zelfs helemaal geen studieboeken aan.

Hoe zij de stof dan toch lezen? Dat kan ouderwets door het boek te lenen bij de bibliotheek. Of heel modern door de lesstof uit een boek te fotograferen. Door de komst van moderne smartphones die allemaal een goede camera hebben, is tegenwoordig iedereen fotograaf. Het is daarom gemakkelijk een paar pagina’s die geleerd moeten worden voor een toets uit een boek van een klasgenoot te fotograferen.

Een blijvende trend? Waarschijnlijk niet. Met de komst van meer persoonlijk lesmateriaal heeft het geen zin meer een versie van een klasgenoot op wat voor manier dan ook te kopiëren. Het lesmateriaal is dan juist toegesneden op de individuele leerbehoefte. En dat is maar goed ook.

Martine van Huffelen

Marktdata-analist met een wetenschappelijke instelling die zich graag verdiept in praktisch onderwijsonderzoek. Is speciaal geïnteresseerd in onderzoek naar digitaal leren en vindt dat de discussie daaromtrent eerlijk gevoerd moet worden. Is ook benieuwd naar de ervaring van scholen wat betreft resultaten uit onderwijsonderzoek.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer