Gepersonaliseerd leren

De volgende uitspraken herken je vast: Scholen moeten geen leerfabrieken zijn. Elk kind heeft zijn eigen talenten en zwakheden, zijn eigen tempo. Hoe mooi zou het zijn als elk kind zijn eigen onderwijs op maat zou krijgen naar eigen behoefte. Ieder kind zijn eigen leerroute. Docenten worden coaches. Techniek, data en analytische software die we nu in deze heerlijke nieuwe wereld tot onze beschikking hebben maken gepersonaliseerd leren mogelijk voor elke student.

Ervaringen van een jonge docent

Maar lees dan even dit blog van Paul Emerich, een jonge docent op een school in Chicago. Voor hem klonk dit ooit als muziek in de oren. Toen hij na vier jaar lesgeven de kans kreeg te gaan werken voor een gepersonaliseerd leren startup, een totaal nieuwe school die opgezet zou worden in Silicon Valley was hij dolenthousiast. Maar het pakte anders uit dan hij had verwacht. In zijn blog zijn zijn ervaringen met dit avontuur te lezen. Hij vat het zelf mooi samen (eigen vertaling):

“[…] Ik wil dat leraren in het hele land weten dat de visie op gepersonaliseerd leren die Silicon Valley predikt, niet werkt. We hebben het keer op keer bewezen. Hyper-individualisatie heeft precies het effect dat een groeiend aantal onderzoeksrapporten zegt dat het heeft en meer: het isoleert kinderen, het zorgt voor competitie, het gaat ervan uit dat kinderen volledig zelfstandig kunnen leren, en het ontmenselijkt de leeromgeving, waardoor de menselijke leerervaring gereduceerd wordt tot een mechanisch proces, een proces waarbij kinderen de objecten van het leerproces worden in plaats van het onderwerp van hun eigen educatieve verhaal.”

Gepersonaliseerd leren werkt het best persoonlijk

Natuurlijk is het goed om oog te houden voor de individuele student. Ik ben er ook van overtuigd dat technologie een docent hierbij heel goed kan helpen. Bijvoorbeeld om in een grote groep precies die studenten er uit te lichten die op basis van hun leerresultaten wellicht extra individuele aandacht kunnen gebruiken. Maar technologie is niet nodig om de individuele aandacht uit te voeren. Dat kan een docent zelf beter. Een docent kan dat menselijker of je zou kunnen zeggen persoonlijker, en dus creatiever en flexibeler dan een systeem.

Jori Mur.

Mijn naam is Jori Mur en ik ben manager digitale producten binnen Edu’actief. Ik word enthousiast van alles wat met ICT, taal en onderwijs te maken heeft. Een brug slaan tussen technische ICT-specialisten aan de ene kant en de onderwijsexperts aan de andere kant vind ik het leukste om te doen. Verder houd ik van lezen, vooral van geschiedenisboeken (fictie en non-fictie) en je kunt me altijd uitnodigen voor een avondje pubquizzen!

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer