Een 21e-eeuwse allround timmerman

Een 21e-eeuwse allround timmerman

Floris zit op ons dak. Niet figuurlijk maar letterlijk, want we vernieuwen het dak en laten er een dakkapel in plaatsen. Floris is één van onze bouwvakkers en heeft na vmbo BB een mbo-opleiding voltooid. Eerst niveau 2 Timmerman en vervolgens niveau 3 voor allround timmerman.

De info bij MBO STAD zegt over deze niveau 3 opleiding: “Als allround timmerman bouw- en werkplaats voer je natuurlijk timmerwerk uit. Maar daar begin je pas aan na een goede voorbereiding. Op de bouwplaats of werkplaats kijk je eerst de bouwtekening na. Daarna maak je alles klaar. Je zet bijvoorbeeld de steigers in elkaar. Het is voor jou en je collega’s belangrijk om veilig te werken. Opruimen hoort daarbij, maar ook je werk goed controleren als het klaar is.”

Multitasker

Floris doet echter veel meer dan alleen timmerwerk en de voorbereiding en afronding van die werkprocessen. Hij werkt bij een klein bedrijf en is een echte multitasker aan het worden. Echte multitaskers doen alles wat voorhanden komt. Bouw en infra totaal. Daar zijn geen opleidingen voor, die opleiding krijg je al werkend.

Deze jonge timmerman is tot mijn grote plezier daarbij een bouwvakker van de 21e eeuw. Hij heeft, zo zegt het kwalificatiedossier voor allround timmerman, te maken met steeds wijzigende verwerkingsvoorschriften, praktijkrichtlijnen, politiekeurmerk en arboregels.

Verantwoordelijk voor veiligheid

Verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid en die van collega’s en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen horen bij zijn werk. Dat heeft Floris in mijn beleving goed op het netvlies. Wat persoonlijke veiligheid betreft neemt hij zijn verantwoordelijkheid. Hij drinkt veel sap, eet fruit en smeert zichzelf goed in als tijdens de klus bij ons op het dak de mussen er dood afvallen van de warmte. Daarbij trekt hij zich niets aan van wat zijn collega’s acceptabel vinden wat betreft eten, drinken en huidbescherming tijdens een hittegolf. Begrijp me goed: Floris lust alles. Dus ook de aangeboden snacks zijn van harte welkom!

Mbo niveau 4? Veel te veel verslagen

Bij de koffiepauzes en lunches kom je aan de praat. Hij is beleefd, heeft humor, is goed meedenkend en is klantgericht. Doorgaan naar een mbo 4 opleiding vond Floris niet interessant genoeg. “Veel te veel verslagen maken”, zegt hij….

allround-timmerman-floris

Betekenisvol opleiden

In het onderwijs bestaat nog steeds het idee, dat we leerlingen door ons onderwijs helpen bij hun loopbaan. Zolang echter slechts 15% van de aangeboden kennis wordt gebruikt in de vervolgloopbaan mag je hier terechte vraagtekens bij plaatsen. En slimme jongeren voelen dat toch aan. Betekenisvol opleiden is binden en boeien door jongeren te leren, wat ze nodig hebben voor hun vervolgloopbaan. En dat zit ‘m dan niet in schoolverslag na verslag schrijven. Dat schreeuwen we wel van het dak, maar brengen we in het beroepsonderwijs nog te weinig in praktijk. We zijn te druk met onze nieuwe kwalificatiedossiers met nulmetingen, toetsen en variatie in werkvormen.

Levensecht leren

Wat jongeren in het beroepsonderwijs nodig hebben is levensecht leren. Buitenschools waar het kan en binnenschools als het moet. Loopbaanleren pur sanc als het ware. Wij docenten moeten leren om leerlingen te laten praten en onszelf de kans geven om te leren luisteren naar wat de leerling/student te vertellen heeft over zijn eigen loopbaan, zodat er een dialoog kan ontstaan tussen de docent en de leerling. Een kans die we moeten pakken, zodat we high potentials kunnen binden en boeien en het maximale aan kunnen bieden voor de levens- en werkloopbaan. Geen verslagen maken om de verslagen. Veel praktischer en onderwijs volgens de 21e eeuw.

Floris komt er wel

Is het jammer, dat Floris de stap naar een niveau 4 opleiding niet gemaakt heeft?  Geen kaderfunctionaris gaat worden met alle daarbij horende theoretische kennis? Of gaat de werkcontext waarin Floris nu opereert alles bieden om van hem een startklaar eigen ondernemer te maken? Volgens mij is voor hem deze levensfase in zijn loopbaan optimaal. Werkend leren. Hij is bij de mannen van Multiwerk goed onder dak. En heeft en/óf door zijn opvoeding en/óf in de opleiding, buiten de inhoud van de kwalificatiedossiers om, geleerd wat werknemerschap in de 21e eeuw van hem vraagt. Floris komt er wel, zegt zijn baas. En de klant beaamt het.

Helma Klein Nagelvoort

Onderwijskundig adviseur bij Edu'Actief, specialisme special educational needs (SEN). Docentcoach en onderwijsadviseur voor vso, vmbo, praktijkonderwijs en entree. Initiator, ontwikkelaar en implementeerder van opleidingsstructuren, vakinhoud en didactiek (opleidingsontwikkeling, curriculumontwikkeling, contentontwikkeling). Liefhebber van het leven.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer