3 manieren om als school het aanbod keuzedelen vast te stellen

3 manieren om als school het aanbod keuzedelen vast te stellen

Hoe zorg je als school voor een goed en afwisselend aanbod aan keuzedelen? En hoe stel je ze vast? Dit was één van de onderwerpen waarover gediscussieerd werd tijdens de bijeenkomst ‘Hoe geven wij handen en voeten aan de 15% onderwijstijd die Keuzedeel heet’ op 18 februari bij Edu’Actief. Verschillende directeuren en onderwijsadviseurs van roc’s gingen met elkaar in discussie over het vaststellen van keuzedelen. Scholen blijken op verschillende manieren hun aanbod keuzedelen vast te stellen.

Drie manieren om het aanbod keuzedelen vast te stellen

1. Kies keuzedelen die passen bij de organisatorische haalbaarheid van de school
Het vaststellen van de keuzedelen moet vooral passen bij de organisatorische haalbaarheid van de school. Om die reden stelt bijvoorbeeld het Deltion College één keer per jaar de keuzedelen vast voor het gehele schooljaar. “Om dit vaker te doen, bijvoorbeeld elke drie maanden, is voor onze school organisatorisch niet haalbaar,” aldus Albert Jan Hoeve, strategisch onderwijsadviseur van het Deltion College. Andere scholen deelden die mening.  Je kunt je wel afvragen of op die manier de invulling van de keuzedelen optimaal tot haar  recht komt en of je dan wel die actualiteit kunt bieden die gewenst lijkt.

2. Kies keuzedelen waar studenten en het bedrijfsleven om vragen
De tweede manier om invulling te geven aan keuzedelen is om studenten en bedrijfsleven te vragen welke keuzedelen zij graag terugzien in een mbo-opleiding. Een aantal mbo-scholen overweegt op die manier een aantal keuzedelen vorm te geven. Door op deze manier te kiezen zorg je er als school voor dat je mbo-opleiding nog gerichter aansluit op de wensen van het bedrijfsleven en op de wensen van studenten.

3. Kies keuzedelen waarmee de school zich kan profileren
Een derde manier om keuzedelen vast te stellen is om te kijken of je school met dit keuzedeel zichzelf kan profileren. ROC Mondriaan wil dit doen met het keuzedeel Jeugdzorg bij de opleiding Maatschappelijke Zorg.

Misschien kiest jouw school ook voor één van bovenstaande manieren om keuzedelen vast te stellen. Of juist een combinatie ervan of een heel ander insteek Ik hoor graag hoe jullie de keuzedelen gaan vaststellen. Laat het mij s.v.p. weten via een reactie op deze blog.


Ook interessant om te lezen

Henk J. Mulder

Ik heb inmiddels ruim achttien jaar ervaring in de educatieve markt. Als conceptontwikkelaar bij Edu’Actief houd ik mij voornamelijk bezig met de ontwikkelingen in het mbo. De herziene kwalificatiestructuur en de keuzedelen zijn twee onderwerpen waarover ik met enige regelmaat blog. Daarnaast af en toe een blog over een ander onderwijsgerelateerd onderwerp. Reacties op de blogs zijn zeer welkom!

1 reactie

  1. Frank Beulen mei 25, at 16:06

    Een interessante invalshoek is de configuraties van de keuzedelen behorende bij een bepaald profiel te koppelen aan LOB. Maak een twee configuraties: een doorstroomgericht en een vakmanschapgerichte variant. Positieve keuze voor de deelnemer!!!

    Beantwoorden

Reageer