De Mona Lisa in 3D

De Mona Lisa in 3D

In het Volkskrantartikel ‘Het boek is beter’ wordt gesteld dat ‘van een scherm lezen een louter visuele ervaring blijft’, omdat je het boek en de bladzijdes niet kunt aanraken en vasthouden. Maar is dat wel zo?

In mijn vorige blog verwees ik naar het Volkskrantartikel ‘Het boek is beter’. Daarin wordt gesteld  dat ‘van een scherm lezen een louter visuele ervaring blijft’, omdat je het boek en de bladzijdes niet kunt aanraken en vasthouden. Een digitale tekst zou als een individuele straat in Google Maps zijn, zonder dat je daarbij kunt uitzoomen naar de buurt, de stad en het land.

Bij digitaal lezen mis je inderdaad de tastbare ervaring van het boek en de bladzijdes. Daarentegen heeft digitaal lezen veel andere mogelijkheden. Juist de vergelijking met Google Maps is daarom opvallend, omdat je in een digitaal boek wel de mogelijkheid hebt om uit te zoomen. Het is niet statisch, zoals een tekst. Bovendien gaat het niet om een louter visuele ervaring, omdat je in een digitaal boek een auditieve ervaring kunt toevoegen.

Twee voorbeelden, waarbij ik even teruggrijp op het voorbeeld van de Mona Lisa (“De Mona Lisa op je iPad is en blijft iets anders dan het schilderij”):

Stel je voor: je ziet eerst het schilderij zelf, maar als je erop klikt, wordt er uitgezoomd… Je ziet de muur waar de Mona Lisa aan hangt, dan de zaal waarin het schilderij hangt en daarna het gehele Louvre.

Of: je ziet eerst het schilderij zelf, maar als je erop klikt, wordt er uitgezoomd…Je ziet een kwast met olieverf op een paneel van populierenhout, dan Leonardo da Vinci die de kwast vasthoudt en daarna de kamer waarin hij schilderde, met typische voorwerpen uit het begin van de 16e eeuw. Je hoort een voice-over die vertelt over het leven van schilders in de 16e eeuw.

En daarna lees je weer verder.

Bij de Mona Lisa op een iPad hoeft het dus niet bij de afbeelding alleen te blijven. In een digitaal boek heb je de mogelijkheid de platte tekst uit te breiden met audio en 3D-ervaringen. Dat vereist wel dat je een boek niet een-op-een overzet naar digitaal, maar dat je gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden. Op die manier kan er letterlijk en figuurlijk een extra dimensie toegevoegd worden aan het leren.

Waarin ziet u de toegevoegde waarde van een digitaal lesboek? En wegen volgens u de mogelijkheden van digitaal materiaal op tegen het houvast dat een papieren lesboek biedt? Ik hoor graag uw reactie!


Bron afbeelding: “Mona Lisa, by Leonardo da Vinci, from C2RMF retouched” by Leonardo da Vinci. Licensed under Public domain via Wikimedia Commons

Martine van Huffelen

<p>Marktdata-analist met een wetenschappelijke instelling die zich graag verdiept in praktisch onderwijsonderzoek. Is speciaal geïnteresseerd in onderzoek naar digitaal leren en vindt dat de discussie daaromtrent eerlijk gevoerd moet worden. Is ook benieuwd naar de ervaring van scholen wat betreft resultaten uit onderwijsonderzoek.</p>

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer