De inrichting van DP: hoe staat het ermee?

De inrichting van DP: hoe staat het ermee?

Dienstverlening en Producten (DP) is een gloednieuw profiel voor het vmbo. Hoe ver zijn scholen met de inrichting ervan? Wat laten ze het meest meewegen bij de vaststelling van het DP-profiel? En wat zijn nog de grootste knelpunten? Wij vroegen het aan de scholen.

Oriëntatiefase

De meeste scholen zitten nu (april/mei) in de oriëntatiefase: ze zijn zich nog aan oriënteren op de verschillende manieren van het aanbieden van het profiel. 35% heeft al keuzes gemaakt en weet dus al hoe DP ingericht gaat worden. Bij het maken van die keuzes wegen de interesses van de leerlingen en de visie van de school het zwaarst mee. De kosten voor de school en de individuele leerling wegen daarentegen het minst zwaar mee. De scholen laten zich dus (gelukkig) niet leiden door hun portemonnee.

Oude afdeling met een sausje

De docenten zien DP als een grote verandering, vooral inhoudelijk en organisatorisch, maar ook qua outillage. Naar verwachting vanwege de organiseerbaarheid geeft bijna de helft van de scholen aan DP in te willen richten op basis van de oude afdelingen (Zorg en Welzijn, Handel en Administratie etc.) met een ‘DP-sausje’. Het blijkt ook dat niet iedereen Dienstverlening en Producten als gelijkwaardig aan de andere afdelingen ziet. Ze zien DP bijvoorbeeld als verdieping, of als algemeen opleidend: “DP zien we als algemeen opleidend en kennismakend met een zeer breed scala aan beroepsvelden, de andere afdelingen zijn specifieker gericht.”

Grootste knelpunten

Een van de grootste knelpunten is volgens de scholen de bekwaamheid van de docenten. Veel docenten zullen bijgeschoold moeten worden, zodat zij voldoende kennis krijgen van de profielvakken. Ook het lesmateriaal wordt genoemd: gaan we voor eigen materiaal of maken we gebruik van materiaal van uitgevers? Ruim een derde geeft aan dat zij sowieso gaan werken met materiaal van uitgevers, de rest weet het nog niet. Het derde knelpunt is de outillage: zijn we als school voldoende uitgerust voor dit nieuwe profiel? Zijn de huidige lokalen wel  passend? En wat is de school bereid hierin te investeren? Een laatst veel genoemd knelpunt hangt hiermee samen: de organiseerbaarheid. Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen die dat willen de vakken van DP én de keuzevakken kunnen volgen?

Tips voor de inrichting van Dienstverlening en Producten

Om deze knelpunten aan te pakken hebben de scholen verschillende tips:
–    Bekwaamheid: “Maak gebruik van het scholingsaanbod via https://bijscholingvmbo.nl/dp
–    Lesmateriaal: “Een combinatie van papier en digitaal is een pre. We willen de lessen voor de leerlingen niet te saai laten worden”
–    Outillage en organiseerbaarheid: “Roostertechnisch gezien is het handig om alle keuzedelen in te roosteren op dezelfde uren. Op deze manier kunnen leerlingen makkelijker terecht bij een ander keuzedeel” en “Houd het smal. Het is al een hele verandering”

En tot slot nog een algemene tip: blijf in gesprek, maar “zorg er wel voor dat het constructief blijft”.

Martine van Huffelen

Marktdata-analist met een wetenschappelijke instelling die zich graag verdiept in praktisch onderwijsonderzoek. Is speciaal geïnteresseerd in onderzoek naar digitaal leren en vindt dat de discussie daaromtrent eerlijk gevoerd moet worden. Is ook benieuwd naar de ervaring van scholen wat betreft resultaten uit onderwijsonderzoek.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer