De Fabriek

De Fabriek

Honderden jaren geleden werd ontdekt dat je van de koffieboon een lekkere drank kon maken. Dit leidde al snel tot de oprichting van allerlei kleine koffietelers en koffiebranders. Tijdens de industriële vernieuwing werden de bedrijven groter en groter. Tijdens dit proces werden steeds nieuwere technieken toegepast. Een fabriek van nu is dan ook niet meer te vergelijken met die van 100 jaar geleden.

De ‘leer’ fabriek is niet meer van deze tijd…
Sinds de industriële revolutie werd scholing  algemeen gewenst, aangezien dit leidde tot hogere opbrengsten. Leerlingen werden in klassen samengebracht en kregen allemaal dezelfde lessen.
Sindsdien is voortdurend gesleuteld aan het onderwijs, maar in basis heeft het nog steeds dezelfde vorm als vroeger. Wel werden net als in het bedrijfsleven scholen groter en groter en groeide de onvrede bij het onderwijsgevenden. Worden in het bedrijfsleven bij onrendabele processen bedrijven gesloten en werknemers ontslagen, zo niet in het onderwijs. Daar worden extra onderwijskundigen en marketeers aangetrokken om maar meer studenten te trekken. Of er wel of geen toekomst voor de studenten is, vormt vaak niet het uitgangspunt.

We moeten anders opleiden binnen mbo…
Momenteel staan we op een kruispunt. De minister wil terug naar een kleinschalig MBO. (MBO-krant) Bij mij rijst de vraag of het gehele ‘productieproces’ niet op de helling moet. Uit onderzoek blijkt dat er de komende jaren veel beroepen verdwijnen en er nieuwe zullen ontstaan. Tevens blijken de huidige studenten moeilijk te motiveren en op te groeien met veel prikkels die de concentratie bemoeilijken.

Toch blijven we doorgaan op de manier van lesgeven op de manier van een eeuw geleden. Wordt het niet tijd om op dit moment van veranderingen na te denken over een geheel nieuwe aanpak van onderwijs? Niet meer opleiden voor een specifiek vak, dat wellicht straks niet meer bestaat, maar aanleren van vaardigheden waarmee men is voorbereid op deze nieuwe, nu nog niet bestaande, beroepen. Uit verschillende media krijg ik het gevoel dat ik niet de enige ben die hierover nadenkt.

Uit deze reacties komen de volgende zaken naar voren:
–        De student moet informatie kunnen vinden en kunnen toepassen.
–        De student moet kunnen communiceren en zich inleven in de wens van de klant
–        De student moet kunnen nadenken over nieuwe situaties
–        Etc.

De kunst zal zijn om de toekomstige generatie te motiveren en voor te bereiden op de veranderingen die zich steeds sneller aandienen.

Jan Wagenaar

Al meer dan 30 jaar in allerlei functies werkzaam in het beroepsonderwijs. Als docent, ontwikkelaar leermiddelen, informatiemanager en als opleidingsmanager. Mijn uitdaging is om studenten met praktijkgerichte opdrachten voor te bereiden op hun plek in de maatschappij.

1 reactie

  1. Roy Becker september 30, at 12:38

    Ik ben een MBO student, niveau 4 en nu 4e jaars. En naar mijn mening zouden er veel meer mensen moeten zijn zoals Jan Wagenaar. Ik volg de Opleiding Mediavormgeving en ben op dit moment een video-item aan het maken over wie mij straks zou willen aannemen als ik straks mijn diploma heb.

    Beantwoorden

Reageer