De 5 belangrijkste vragen (en antwoorden) van 2015

De 5 belangrijkste vragen (en antwoorden) van 2015

Op maakwerkvanonderwijs.nl beantwoorden we vragen die leven in het onderwijs. Het afgelopen jaar zijn er veel vragen voorbijgekomen. Dit zijn de belangrijkste vragen. En antwoorden!

Vraag 1: Hoe motiveer je leerlingen?
Het is veruit de meest gestelde vraag in 2015: Hoe motiveer je leerlingen? Eigenlijk een vraag die elk jaar terugkomt. En die heel belangrijk is. Want inspirerende docenten die jongeren motiveren zijn de belangrijkste voorwaarde voor succes. Daarom verschenen er het afgelopen jaar meerdere artikelen over het motiveren van leerlingen.

Vraag 2: Hoe geef je invulling aan 21st century skills?
Een hot item in 2015 is de term ’21st century skills’. Het Corlaer College in Nijkerk is al enige tijd bezig met het ‘21st century skills-proof’ maken van de school. Ze stomen studenten klaar voor toekomstige banen, waarvan we nu het fijne nog niet weten. Ronald Schaefer, schoolleider, is hierbij nauw betrokken en deelt zijn tips.

Vraag 3: Wat is het ideale moment van de dag om een toets af te nemen?
In  het Nederlandse onderwijs toetsen we wat af. Niet zelden gebeurt dit ’s ochtends vroeg, meteen het eerste uur. Waarom zo vroeg? Je kunt toetsen ook later op de dag plannen. Of zijn de leerlingen dan te vermoeid van de schooldag en zullen ze daardoor slechter presteren? Kortom: wat is nou het ideale moment op de dag om een toets af te nemen?

Vraag 4: Hoe kun je (beter) differentiëren?
Geen leerling is gelijk. Geen docent is hetzelfde. We doen alsof het tegendeel waar is: we benaderen in het vo en mbo de groep veelal als één geheel. De docent geeft een centrale instructie, de leerlingen gaan aan het werk, de resultaten worden besproken, het huiswerk voor de volgende keer wordt opgegeven en dat was het dan. Efficiënt? Zeker wel. Maar is het ook effectief? Hoog tijd om in het reguliere onderwijs meer rekening met de verschillen te gaan houden, anders gezegd: te gaan differentiëren. Blogger Jan helpt je in vier stappen op weg.

Vraag 5: Hoe verminder je werkdruk?
Gemotiveerde leerlingen gaan het best samen met energieke docenten. Maar hoe krijg je een goede werk/privébalans? Hoe kun je efficiënter je werk doen? Velen van ons lijken door hoge werkdruk minder energie en minder plezier in het werk te hebben. Dit hoeft niet. Gelukkig heb je zelf veel meer in de hand dan je denkt. Zeker als het gaat om je eigen gevoel van welbehagen. Lees snel verder voor een aantal tips die je in 2016 direct kunt toepassen.

 

Redactie

Op maakwerkvanonderwijs.nl vind je het belangrijkste nieuws over het beroepsonderwijs. Verschillende auteurs bloggen dagelijks over uiteenlopende onderwerpen, zoals nieuwe kwalificatiedossiers binnen het mbo, de nieuwe beroepsgerichte programma’s binnen het vmbo, onderwijsinnovatie, examens en het leven van een docent. 'Maak werk van onderwijs' is een initiatief van Edu’Actief, de uitgever voor het beroepsonderwijs.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer