5 dingen je nog niet wist over blended learning

5 dingen je nog niet wist over blended learning

1. Het is meer dan een combinatie boeken en digitale leermiddelen

Bij blended learning wordt al snel gedacht aan een mix van papieren en digitale leermiddelen. Bijvoorbeeld een papieren leer-/werkboek met daarbij digitale opdrachten en verwijzingen naar internet om daar filmpjes of animaties te bekijken.
Maar blended learning is meer. Natuurlijk hebben we papier en digitaal, maar er kan op meer manieren geleerd worden. De kern van blended learning is de rijke leeromgeving. Denk bijvoorbeeld aan materialen als blokken of litermaten bij het rekenonderwijs. Of aan verpakkingen waarvan de pictogrammen onderzocht kunnen worden of de prijzen berekend moeten worden. Of denk aan een wandeling door de school waarbij de leerlingen in beeld moeten brengen hoe duurzaamheid wordt toegepast.

2. Je hebt al veel tools in huis

Je kunt meteen starten met blended learning. Want je hebt al veel materialen in huis! Denk niet te ingewikkeld. Ook als je leerlingen geen eigen device hebben, kun je blended learning toepassen. Misschien heb je wel een digitaal schoolbord? Daarmee kun je al allerlei alternatieven aanbieden. Daarnaast heb je de tastbare materialen als tijdschriften, planten, een geodriehoek, een weegschaal enzovoort die je kunt inzetten. Maar ook het inrichten van een etalage of het afnemen van een interview zijn vormen die van leren blended learning maken.

3. Je kunt je onderwijs meer gepersonaliseerd maken

Door voor elke leerling een passend aanbod te maken (en dat kan naast een meer groepsgewijze basis), maak je het onderwijs persoonlijker. Omdat elke leerling weer anders leert, kies je die vormen die bij hem of haar het beste passen. Zet dat in wat de leerling en de onderwijssituatie op dat moment nodig heeft.

4. Leerlingen leren beter door blended learning

Met de inzet van kleine dingen kun je de leeropbrengst vergroten. Sommige leerlingen leren beter door dingen te doen. In plaats van ze 35 sommen te laten maken over gewichten, kun je ze ook aan de slag laten gaan met verschillende weegschalen. Andere leren hetzelfde weer beter door een recept om te rekenen.
Door de inzet van allerlei verschillende middelen bevorder je dat leerlingen actief aan het werk te gaan. Je moedigt ze hiermee aan om zelf problemen te onderzoeken en oplossingen te bedenken, op verschillende manieren. Leerlingen die zelf actief zijn, zullen de leerstof beter begrijpen en langer onthouden. Bovendien zal hun kennis verdiepen.

5. Je kunt er relaxed mee om gaan

Denk niet te ingewikkeld. Zet in wat je bij de hand hebt. Verzamel spullen door het schooljaar heen, geef jezelf de ruimte en de tijd om je verzameling uit te breiden. Ook in (de omgeving van) de school is zoveel te zien en te onderzoeken. Maak daar gebruik van. En bedenk: de kracht zit ‘em in de mix!

Verder lezen?

Jacobien Ubbink

Leermiddelenontwikkelaar met hart voor het onderwijs. Ruime ervaring als uitgever van educatieve materialen, zowel aan de conceptuele als aan de didactische kant. Sparringpartner voor docenten als het gaat om implementatie van innovatieve leermiddelen en het meten van groei. Plezier in moestuinieren en het lopen van lange afstanden.

0 reacties

Nog geen reacties

Reageer als eerste.

Reageer